Zabawa zorientowana jest na działania, które preferują łatwe nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, rozwijają altruizm i empatię, uczą jak radzić sobie w sytuacjach trudnuch.Wykorzystując do zabawy materiały plastyczne, dzieci tworzą piękne prace, nawiązują nić przyjaźni i pozwalają spojrzeć na otaczającą nas jesień w świetle kolorowych liści.
Scenariusz zajęć integracyjnych
pt .”Jesienna zabawa”
przeprowadzonych dla uczniów klas I-III i grupy 6-latków.
Cele ogólne:
· Zachęcenie do nawiązywania przyjaźni pomiędzy dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi.
· Wdrożenie do wspólnego udziału w zabawie. · Szerzenie proekologicznych zachowań wśród uczniów.
· Kształtowanie cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe z nietypowym przyborem- gazetą.
Cele szczegółowe:
· Ćwiczenie dużej i małej motoryki. · Ćwiczenie koncentracji uwagi. · Dostrzeganie bodźców słuchowych, wzrokowych i dotykowych. · Doznawanie przyjemności, radości i zabawy. · Wyzwalanie aktywności oraz inwencji twórczej. · Kojarzenie już znanych cech pogody z jesienną porą roku. · Utrwalenie wiadomości o budowie drzewa (pień + korona). · Przypomnienie wiadomości o rodzajach drzew (iglaste, liściaste). · Wytwarzanie związku z drugim człowiekiem
Metody:
· aktywizujące, · praktycznego działania, · podające.
Formy pracy:
· zbiorowa jednolita, · grupowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: listki różnego kształtu i koloru z imionami dzieci(7 rodzajów), gazety, chusta animacyjna, papierowy model choinki, balony, kartki z poleceniami, wełna, nożyczki, „kolorowe buzie”- wesołe i smutne, farba brązowa, stemple z ziemniaków i z gąbki, wycinanki, ruloniki i kulki z bibuły, pocięta wełenka i bibułk(wszystkie materiały w jesiennych kolorach), 2 pnie, 2 korony , papierowe liście, plakat z hasłem „zawsze możesz na mnie liczyć” , „ pomogę Ci w kłopotach”, odtwarzacz CD, piosenka pt. ”Jesień”.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie w kręgu zabawą: „Witam tych, którzy: - lubią się bawić, - lubią kolorową jesień, - lubią się śmiać,...
2.Zabawy rozluźniające i integracyjne: · „Poznajmy się” –uczestnicy chodzą po sali i podają rękę jak największej liczbie napotkanych osób oraz przedstawiają się.
· „Ludzie do ludzi”- zabawy w parach: - dłonie witają dłonie, - kolano wita kolano, - łokieć wita łokieć, - plecy witają plecy.
3.Wprowadzenie w tematykę zabawy poprzez wysłuchanie piosenki pt. ”Jesień ”, w czasie której uczniowie klasy trzeciej prezentują słowa piosenki za pomocą pacynek.
4.Zabawy z gazetą:
· nawiązujemy do jesieni: -opadają liście-swobodnie puszczamy gazetę; -wieje silny wiatr-gnieciemy, a następnie rwiemy gazetę na drobne kawałeczki; -swobodne zabawy w „ liściach”- podrzucamy papierki do góry, obsypujemy kolegę, · nawiązujemy do zachowania się zwierząt: -„grube brzuszki”- np. niedźwiadek, aby przetrwać zimę musi dużo jeść i robi się grubiutki- wkładamy pogniecioną i podartą prasę pod ubranie, -demonstrujemy wszystkim swoje „grube brzuszki”, -„cienkie brzuszki”- niedźwiadek zasypia na zimę i nic nie je przez co chudnie-wy- ciągamy gazety spod ubrań i rzucamy na środek sali, -„ w liściach śpi niedźwiadek”- jedno dziecko wychodzi, pozostali przykrywają ochotnika skrawkami .Osoba, która wychodziła zgaduje, kto jest ukryty w "liściach". *zabawy z chustą animacyjną z wykorzystaniem „kulek” ze skrawków gazet: -falujemy chustą do czasu ,aż wszystkie „kule” znajdą się na ziemi, -dzielimy dzieci na dwa zespoły i przerzucamy „kulki” przez trzymaną pionowo chustę.
*Robimy jesienne porządki: -zbieramy wszystkie „liście”, -umieszczamy je w przygotowanym modelu drzewa iglastego „choinki”
5.Podział uczestników zabawy na grupy i praca twórcza dzieci:
-poszukiwanie balonika z takim samym listkiem, jaki posiada dany uczeń, -zabranie balonika i podejście do stanowisk pracy(szary papier ), -przebijanie balonika i odczytywanie przez poszczególne grupy umieszczonych w nim poleceń.
I grupa: Pomalujcie pień drzewa na brązowo, wykorzystując farby i stemple z ziemniaków. II grupa: Pomalujcie pień drzewa na brązowo, wykorzystując farby i gąbki. III grupa: Wykonajcie gałęzie na koronie drzewa, wykorzystując przygotowaną bibułkę. IV grupa: Wykonajcie gałęzie na koronie drzewa, wykorzystując pocięte wycinanki. V grupa: Wykonajcie kolorowe jesienne liście, wykorzystując pociętą bibułkę. VI grupa: Wykonajcie kolorowe jesienne liście, wykorzystując kulki z bibuły. VII grupa: Wykonajcie kolorowe jesienne liście, wykorzystując pociętą wełnę.
6.Tworzenie dwóch drzew liściastych poprzez łączenie powstałych części, naklejanie wykonanych liści i listków z imionami dzieci. Efektem tej pracy są dwa „drzewka przyjaźni”, które będą pamiątką wspólnej zabawy przedszkolaków i uczniów.
7.Ocena zajęć przez uczestniczące w zabawie dzieci-naklejanie wesołej lub smutnej „buźki” na plakacie z hasłem „Zawsze możesz na mnie liczyć”.
8.Pożegnanie –„pajęczynka” oraz rozdanie słodyczy.
autor: Dorota Kukła
|